måndag 1 juli 2019

Tack så jävla mycket TV4! #hatatv4

Att TV4:s friidrottssändningar är något av det uslaste som producerats för TV, visste vi sen tidigare, men sändningen från Diamond Leugue i Palo Alto var ju ett monumentalt fiasko även med deras mått mätt. Här hade vi löpningar som genomgående håller i det närmaste VM-finalklass och TV4 lyckades klippa sönder det totalt. Deras förkärlek för att prioritera oändliga teknikrepriser, av- och påtagande av överdragskläder och bilder på snack med tränare framför löpningar är välkänd. Nu verkar de också ha automatiserat reklamavbrotten, där triggern är ”nu börjar en löpning”. Förr i tiden fanns det begränsningar för hur ofta de fick visa reklam, men nu verkar den spärren ha släppt helt. Förresten, det kanske finns undantag i avtalet som säger att om det pågår en löpning så är det alltid fritt fram för reklam. De började i stor stil med att slakta ett riktig vasst hinderlopp för damerna. 2 miles-loppet behandlades som om det pågick ett motionslopp, duktiga motionärer för övrigt. Massakern fortsatte och kulminerade med mordet på damernas 1 500m-lopp. Hannibal Lector hade inte slaktat sitt offer grymmare. Här prioriterade man en intervju med Mondo Duplantis. Jag har inget emot intervjuer, men i det här fallet avslöjade man verkligen sig själva. För den uppmärksamma kunde man i bakgrunden höra presentationen av 1 500m-loppet. När man då till sist efter en onödigt utdragen intervju väl gick över till loppet, var de på väg in i sista kurvan! Vi fick alltså se en bandad intervju!!! Varför i helvete visade de en bandad intervju istället för det högklassiga 1 500m-loppet?! Har de mist förståndet fullständigt? Det var ju en halvtimme kvar på sändningen med stora luckor i.

I andra branscher skulle klåpare som TV4 med så usla fackkunskaper mista sin licens, typ tondöva sångare, läkare som är rädda för blod eller nattvakter med narkolepsi. I min bransch, spelbranschen, har vi en spellagsstiftning som ställer tuffa krav på oss som tjänsteleverantör och omfattar mängder av skyldigheter mot kunden. Om vi inte motsvarar dem förlorar vi vår licens. Något som redan drabbat konkurrenter till oss. TV4 kan fullständigt skita i sina kunder (alltså oss tittare) utan att det betyder någonting. En bojkott av TV4 är på sin plats. Förresten jag vet inte om jag någonsin tittar på skräpet. 4:an på fjärrkontrollen är som ny. Säljes till högstbjudande, ”Nyskick”. Nästa gång TV4 visar DL, ska jag leta rätt på någon utländsk sändning istället. Och, ett löfte, jag kommer aldrig att betala för ett CMORE-abonnemang! Inte ens om jag får betalt för det. Jag tar hellre ett nackskott.

#hatatv4