måndag 21 mars 2016

SFIF:s årsmöte eller gubbarnas afton



Beteckningen gubbe är ingen könsbestämning, snarare är det ett förhållningssätt. Gubbe är inte heller en åldersbestämning. Det finns 14-åriga gubbar och det finns 80-åringar som saknar all koppling till begreppet gubbe. Förväxla inte heller gubbe med det västsvenska uttrycket ”goa gubbar”. En ”go gubbe” är en oförarglig beteckning för en skön typ. En gubbe kännetecknas av att hen vill att allt ska vara som det alltid har varit. Detta oberoende av om omgivning och förutsättningar har förändrats. Gubbar har mycket begränsad självinsikt, men en stark självbild. Den demografiska utbredningen är som sagt svårbedömd. Gubben finns inom alla geografier, samhällsklasser, etniciteter etc. En viss förhöjd förekomst finns trots allt i de övre åldersspannen. Inom regelstyrda verksamheter såsom idrott har etnografer också sett en viss förhöjd risk/möjlighet för gubbaktiga beteenden.  Hur känner man igen en gubbe? Gubbar kan inte upptäckas via en okulär besiktning, då de kommer i alla skepnader och former. Man måste gå på lätet och nyanser i lätet. Lätet skiljer sig också lite åt beroende på gubbens ålder. Många läten börjar med ”På xx-talet, så…”, där xx kan ersättas med ett givet decennium, beroende på gubbens ålder. Vokabulären för de äldre exemplaren av gubbar innehåller ofta, ”kolstybb”, ”dagbladsstafetten”, ”manuell tidtagning” etc. med referenser tex. till Ricky Bruch och Ander Gärderud. I sällsynta fall kan även sådant som stål- och/eller bambustav, målsnöre och startgropar nämnas, här utgör Dan Waern eller Gunder Hägg vanliga referenser. Yngre gubbar hittar sina referenser till utdöda företeelser och föredettingar närmare i tiden. Forskarna är osäkra på hur väl utvecklad gubbens hörsel är. Ett kännetecken är i alla fall att de inte alltid responderar till extern retning av hörselorganet. De fortsätter gärna på den inslagna vägen helt utan påverkan av annat som sägs. Forskarnas teori är att det finns en förbindelse mellan höger och vänster öra och att ljudet passerar in genom ena örat och ut genom det andra utan att registreras av hörselorganen. Gubbar har en stor förmåga att dominera, vilket gör att förändringar sällan sker, vilket är helt i linje med ett bevarande av den biotop som de frodas inom. 

I helgen samlades en större mängd gubbar i Sollentuna strax norr om Stockholm, för att säkra släktets fortlevnad för ytterligare ett år. Gubbarna har utverkat ett intrikat system av regler, sk. stadgar som ska göra det i det närmaste omöjligt att rubba några cirklar. Till sin hjälp tillsätter man en överstepräst, som effektivt stoppar alla tendenser till cirkelrörelser. Varje år utses en samling gubbar vars uppgift är att säkra status quo fram till nästa årliga gubbsammandragning. Verktygen för detta är utredningar, utskott, visioner, strategier, värdegrunder etc. Försök till förändringar i form av sk. motioner ska invagga de som ännu inte gubbifierats i en tro att sakernas tillstånd kan förändras. Detta är dock endast skenbart, då någon reell möjlighet att argumentera för förändringen aldrig ges, olika typer av formaliteter sätter effektivt stopp för sådant. Om inget annat hjälper kan alltid klockan användas som stopp för eventuella oliktänkande. Oberoende av resultat mals det ner i gubbkvarnen och tillreds till en lättsmält välling som inte riskerar att rubba gubbens välbefinnande.

Jag kommer att presentera mer kompletta genomgångar av min argumentation för eller emot några utvalda motioner, då någon möjlighet till detta aldrig gavs. En sammanhängande framställning kunde aldrig slutföras då översteprästen effektivt både avbröt argumentation och konklusioner. Att ombuden får framföra sin argumentation innan beslut tas ses inte som tillräckligt värdefullt. I mina ögon demokratiskt tveksamt.