tisdag 26 januari 2016

Ett idrottens U-Land

Så här i helgtider medger tiden mer konsumerande av idrott, medialt. Ja, inte svensk idrott förstås helger och idrott är ingen svensk tradition. Jul och nyår erbjuder ingen idrott på någon högre nivå. Ja, om man inte kallar annandagsbandy och juniorhockey stor idrott förstås, men då måste man helt sakna referensramar, mer kulturevenemang än idrott. Som tur är har jag tillgång till amerikansk idrott i goda doser. I USA ser man kopplingen helg och idrott på ett helt annat sätt. Helg, vad bra, många är lediga, många är intresserade av idrott, erbjud idrott, visa idrott. Rätt enkel slutledning. Mycket stor idrott både under jul- och nyårshelgen. Basket både NBA och collegebasketen, där ligorna passande rivstartar i mellandagarna efter höstens interligmatcher och helgturneringar. Inom den amerikanska fotbollen avgörs de sista helt avgörande grundserieomgångarna under helgerna och på universitetssidan slutspelets semifinaler på nyårsafton på bästa sändningstid, vilket tillhör idrottsårets TV-publika höjdpunkter. Även NHL har förlagt gott om matcher under helgerna, tex. nyårsafton 9 matcher. Det svenska TV-idrottsutbudet på nyår kontrar med repriser av sådant som var mossigt redan när det erbjöds live, och så juniorhockey då… Hockey som redan på seniornivå är en idrottslig parantes, beteckningen VM för en sådan i världen perifer företeelse saknar egentligen all relevans. Minst sagt magert. Glömde förresten att det var direktsändning från kvalomgången i backhoppningsveckan. Schysst, det vägde upp en hel del, ”not”.

Slående är också hur mycket bättre amerikansk media är på att presentera idrott. Visst, lite äpplen och päron, då amerikansk media har överlägsna produkter att skildra jämfört med den amatörmässiga svenska idrotten. Det finns trots detta mycket att reflektera över och mycket för svensk media och arrangörer att lära. Det är faktiskt lite svårt att förstå hur vi kan ligga så långt efter. Jag vet inte om det är arvet efter Sven Jerring och Lennart Hyland och deras lärjungar som fortfarande ligger som en våt filt över dagens produktioner. Någonting är det i alla fall som hindrar svenska idrottsarrangemang och presentationen av dem från att lyfta. Bristen på utveckling och nytänkande är i alla fall häpnadsväckande. Det gäller egentligen över hela linjen, det hänger ihop, från idrottens regler till bilderna på TV-skärmen i stugorna. Europeisk (svensk) fotbollen är det mest klassiska exemplet. Man har regler som är helt i otakt med tiden. Regler och möjligheterna att tolka dem passade säkert bra för hundra år sedan, när man hade moraklocka att tillgå, men saknade video,  slowmotionrepriser och mycket annat. Har regler och möjligheterna att tillämpa dem anpassats? Tyvärr, är svaret i mycket liten grad. I USA ändrar man regler som inte fungerar och är inte sena att pröva nya grepp i alla idrotter, även de mycket traditionstyngda. Som bekant är amerikansk kultur, förstås bortsett från amerikanska urinvånares, jämförelsevis ung. Amerikansk idrott har dock anor som i många fall är väl så traditionsfyllda som den europeiska idrotten. Trots detta ändrar man regler i stort sett varje säsong. Befriande att konstatera! Inom fotbollen, har sett rätt mycket sådan både på plats och på TV genom åren, avgörs i princip alla matcher av domaren, inte för att domaren är dålig, utan för att det inte finns en chans för en ensam pipblåsare att täcka upp att bevaka ett halvt tunnland och på avstånd korrekt uppfatta situationer som utspelar sig långt bort. Reglerna som sådana och rättskipningsverktygen som finns att tillgå är inte heller de till mycket hjälp.

Stämningen på läktarna är till skillnad från den bild som svensk media försöker sprida fantastisk jämfört med tex. allsvenskan. Speciellt på collegesidan är intensiteten, hängivenheten och fanatismen makalös, men även inom proffsidrotten finns en fantastisk läktarkultur. Det är helt enkelt speciellt när samtliga i fullsatta, stora arenor lever ut sitt intresse för det som pågår på planen. I allsvenskan kan det vara bra tryck i hemmaklacken i apburen på kortsidan. De negativa, i bästa fall, nidramsor om motståndarna, i sämsta fall, inte ovanligt, rena verbala angrepp tom. av främlingsfientlig karaktär, som skulle kunna anses brottsliga utanför en fotbollsläktare, eldar speciellt upp klacken. Speciellt bra tryck blir det också om någon motståndare skadar sig. ”Felaktiga” domslut brukar också vara en kioskvältare. Bengaler behöver jag inte ens nämna. Att klacken i många fall närmast stängs in i bur, som på zoo, har faktiskt visat sig vara nödvändigt. Alla med normalförstånd som betraktar spektaklet inser att företeelsen inte är frisk. Att klackarna sedan måste lotsas ut, ibland av kravallklädd polis bidrar inte till att mildra den diagnosen. I övrigt är det rätt dött på arenan. Svårt att avgöra om publiken tittar på fotboll eller lyssnar på en symfoniorkester.

Den bild som svensk media försöker sprida om att amerikanerna bara springer och handlar mat och inte bryr sig om matchen skulle inte kunna vara mer felaktig. Jag tittar på mycket amerikansk idrott och stämningen är magisk. Publiken kan i princip stå och hoppa en hel match, något som gnagets klack brukar kunna åstadkomma någon minut i bästa fall och den typen av stämning uppstår inte i en avskild apbur, utan arenan runt.

Jag skulle visserligen kunna förstå om någon går och handlar något att äta, eftersom utbudet ofta är stort. Helstekt biff, sushi, spare-ribs, chili, tacos, pizza etc. etc, det mesta som du förväntar dig att hitta om du skulle gå ut på restaurang på stan. På Friends kan man köpa en korv med bröd och folköl. En trist kaffe i pappmugg kan du också förgylla besöket med. Det är fjärran från en kulinarisk upplevelse att gå på en svensk arena. Hänger man inte med i världen utanför? Våra arenor är i många fall byggda i närtid. Det kan man inte tro. De är inte speciellt attraktiva att vara på. Det borde finnas food courts, souveniraffärer och saker att uppleva och göra. 2010-talet helt enkelt. I amerikanska sändningar visar de ibland under speluppehåll bilder ute från arenans övriga utrymmen och senast noterade jag tex. en lekplats som verkade omtyckt av idrottspublikens minsta. I somras var jag på minor leugue baseball (AAA), Albuquerque Isotopes. Här kunde man sitta och ha pic-nic bortanför right field och samtidigt se matchen. På de flesta MLB-arenor har de ståbord och publikutrymmen där man kan stå och inmundiga lämplig dryck och samtidigt se matchen. Vidare hade Isotopes underhållning inne på arenan mitt i och mellan varje inning. 
 
Marknadsföring och biljettmodeller släpar också hopplöst efter härhemma. Antingen köper man årskort eller enstaka biljetter, däremellan finns inte mycket att välja på. När jag ser amerikansk idrott upplever jag istället att man är på tårna. Man sätter ihop olika typer av biljettpaket och happenings löpande. 4 biljetter, 4 pizzor och 4 öl, 10 valbara matcher, girls night out, halvtidskonserter, Star Wars night, paket med biljetter tillsammans med ”unika” souvenirer etc. Platser säljer inte sig själva och varje osåld plats är en möjlighet och en tom stol på en match en förlorad intäkt, andrahandsvärdet för en tom stol är noll.

Det finns PA-system på våra arenor. Hur väl de hörs är lite varierande, även på nya arenor. Å andra sidan används det knappt, så det kan kanske kvitta lika. Ett typiskt utrop är ”i den 78:e minuten varnas nr.14 i AIK Kenny Pavey…”. Trist, trist, trist. Använd mikrofonen, pumpa upp stämningen, tala om vad som händer, skapa atmosfär. Hotta upp presentationerna innan match tex. Släck om möjligt ner och gör presentationerna lite fylligare. Våga pröva nya vägar. Det gör man i USA, speciellt basketen som jag följer nära är duktiga på det.

Ytterligare en slående skillnad mellan fansen i USA och här hemma är spridningen i ålder. Från besök på tex. collegebasket har jag sett en stor skara pensionärer på matcherna och barn i alla åldrar inte på några separata läktare eller skyddade delar av arenan, behövs inte. Publik i alla åldrar, hemma- eller borta fans kan samsas på samma läktare. Stämningen blir bara högre och bättre när fans fokuserar på att stötta sitt lag snarare än att hata motståndarna och deras fans. Det är ofta rörande att se fansens respekt för motståndarlagets stjärnspelare. Respekten för tidigare spelare är också stor både bland spelare och fans. Nyligen hissades i The Palace of Auburn Hills Ben Wallace tröja upp. Ben en av ”the bad boys” som spelade hem Pistons senaste NBA titel till Detroit. Stor show som hjälper till att bära fanskapet vidare och en brygga mellan då och nu. Trots big business och spelare som kan tradas från en dag till en annan lyckas man ofta skapa historier på ett sätt som är sällsynta hos oss.

Johan Croneman, i DN, skriver ofta bra om sport och media, men ibland går han bort sig. Hans referat om TV-sportens årskrönika lämnar en del frågetecken. Självklart har jag inte sett TV:s årskrönika, saknar behov av att se en massa nationalromantiskt skräp, typ skidåkare som i den totala avsaknaden av världskonkurrens höjs till skyarna. Det fånigaste inslaget är förstås när skidåkarna står och håller i sina skidor under intervjuerna! Hur kommer det sig att public service TV tillåter det?  I alla andra sammanhang gör det allt som står i deras makt för att undvika exponering av reklam, tex vid friidrottstävlingar. De se verkligen ut som pajaser när de står där med sina skidor. Jag uppmanar alla friidrottare att pröva public service uppdrag genom att vid intervjuer alltid hålla upp spikskorna och gärna kommentera huruvida de hade ”bra” skor och kvaliteten på spikskoteamets jobb. Jag har kommenterat skidåkarnas fånerier tidigare, men det kan inte göras för ofta. Till min glädje kan jag konstatera att även Croneman har berört det i en tidigare krönika. Tillbaka till hans årskrönikekrönika. Croneman snöar in på att inslaget om allsvenskan var så kort. Han klockade det till 35 s, vilket han tyckte var magert. Det smärtade säkert eftersom hans kära Peking ju vann allsvenskan. Rent krasst tycker jag nog att det var väl i nivå med den idrottsliga nivå som allsvenskan håller. Hursomhelst, han driver en tes om de fantastiska publiksiffrorna i allsvenskan. Vari ligger det fantastiska? Croneman, precis som många andra svenska sportjournalister, saknar referensramar utanför svensk idrotts gränser. För den som har det är publiksiffrorna bedrövliga. Publiksnittet ligger på under 10 000 per match. Vad är grejen?

Jag följer amerikansk idrott, speciellt Detroitlagen och de stora universiteten i Michigan. Red Wings har sålt ut de senaste 200+ matcherna, sedan december 2010. Detroit Tigers har ensamt fler åskådare under en säsong än vad samtliga allsvenska matcher tillsammans lockar. Det har också ytterligare 17 av basebollagen. University of Michigan har ett snitt på över 105 000 åskådare på sina matcher. De har haft över 100 000 åskådare på samtliga sina hemmamatcher sedan mitten av 70-talet. Ytterligare 5 universitet har ett snitt på över 100 000 åskådare. 30 universitet snittar över 57 000 åskådare och de 125 division 1-universiteten inom NCAA har ett snitt tillsammans på 44 000 åskådare. Michigan State University har 80 000 åskådare. Detroit Lions har 61 000 åskådare och de övriga NFL lagen ligger på mellan 52 och 91 000 åskådare. Detroit Pistons är lite av ett sorgebarn med 15 000 i snitt, men de tillhör också de sämsta publiklagen i NBA. Ovanpå det spelar U-of-M och MSU i fullsatta basketarenor på, c:a 15 000 platser. Mycket av detta pågår samtidigt. Så konkurrens mellan åskådarna saknas inte. Dessutom är det inte så att alla lag med mycket publik ligger i stora städer. Stor-Stockholm har definitivt underlag för att regelmässigt fylla Tele-2. Så vad är grejen med Hammarbys publiksiffra, 25 000, som Croneman imponeras av? Det är ju inte ens fullt! Tele-2-arena tar för fotboll minst 30 000 åskådare. Kom igen när Bajen har fyllt arenan till sista plats under en 4-5 års tid. Då finns det något att skriva om, som det ser ut är de närmast en katastrof, speciellt med tanke på hur mycket gratis marknadsföring allsvenskan får i media och de pengar som kommuner runt om i landet betalar i lösen i form av arenor som fotbollsförbundets gisslan eller som räddningspaket för enskilda klubbars vidlyftiga ekonomiska projekt.

Även skillnaden mellan de mediala idrottsproduktionerna är avsevärd mellan USA och Sverige. Informationen som kommentatorerna tillför i USA är väsentlig. De har kontakter direkt med många spelare, tränare och andra inom idrotten. De tittar på träningar, reser med lagen, söker information, som de sedan delger tittarna. De sitter inte bara av sändningen. Mycket av skillnaden ligger nog i det att amerikanska kommentatorer lever i idrotten och kan förmedla saker som tittarna inte har tillgång till. Trots eller på grund av detta upplever jag en sund distans till idrotten, som märks i form av ett visst mått av humor och i referenser till företeelser utanför idrotten. Svenska kommentatorer är en åskådare som andra som egentligen inte sitter på någon annan information än den som initierade tittare redan har. I många fall är deras bidrag rätt meningslöst. Kommentatorerna på amerikansk TV har också en annan ton, som ger en mer avslappnad upplevelse, är inte så stela helt enkelt.

Avsaknaden av riktiga sportkanaler här hemma är stor. Visst det finns kanaler som bara visar sport, men de bygger på köp av rättigheter och visandet av de matcher som rättigheterna innebär och repriser i oändlighet av detta och endast detta. Vi behöver en bredare sportkanal som visar sport hela dagarna, med studiosnack, välgjorda sportdokumentärer, analyser, debatter etc. Att Svt inte visar all sport i en fri separat kanal är obegripligt. Låt oss slippa se skicross i en vanlig kanal på bästa sändningstid, som nu i helgen. Numera är iofs sändningstiden sekundär, eftersom många tittar på program när det passar, inte när de sänds. Det vore trots detta bättre att visa sport i en sportkanal och övriga program, fakta, nyheter, drama, kultur, nöje, samhälle etc. i andra kanaler. En kanal för sport kan göra mycket mer med sändningarna, tex. vid större matcher och tävlingar utan att inkräkta på övriga program. Sändningsteamet är ju ändå på plats och jobbar, och det går att göra mycket för dem som är sportintresserade, som inte skulle passa att fylla upp hela dagarna med i de vanliga kanalerna.

Fördelen med att publiken inte befinner sig i apburar och uppdelade hårt i fans av olika sorter eller favoritlagssympatier är märkbar. Arenan kan utnyttjas maximalt. De bästa platserna är närmast spelet, förstås. I basket sitter publiken i stort sett inne på banan. De skulle i princip kunna ta på spelarna. Så skulle det förstås se ut även inom fotbollen härhemma. Tyvärr, går ju inte det eftersom den publikkultur som råder härhemma är att kontakt mellan publik och spelare är riskfylld. På Gnagets matcher sitter det funktionärer med ryggen mot spelet och har till uppgift att bara bevaka publiken! Hur friskt är det? Den retoriska frågan ställs osökt. Att spelare inom amerikansk basket landar i knäet på publiken händer varje match. Charmigt i mina ögon. Att superstjärnor som LeBron James eller Stephen Curry byter några ord med någon i publiken när de väntar på att bli inbytta eller vid ett spelavbrott är inte ovanligt. Spelarna har höga löner och klubbarnas omsättning är jämförelsevis astronomisk, spelarna pendlar mellan himmel och helvete, mellan spel i världens bästa liga eller kassan på McDonalds ändå är stämningen mycket mer avspänd på alla plan inom idrotten i USA. Respekten för och mellan spelare, tränare och inte minst domare är en helt annan i USA än härhemma. Sportslighet är en dygd. Kul att se också att några kvinnor dömer i NBA, en svår konst som de utför minst lika bra som sina manliga kollegor. Varför ser jag inte det i allsvenskan, i ”världens mest jämställda land”?

Sammanfattningsvis kanske det är respekten för varandra och distansen till idrotten som ett spel snarare än källa till konflikter och våld som är den stora skillnaden. Om fans skadas i USA beror det på överdrivet firande efter vinsten av ett stort mästerskap efter kanske många decennier av väntan, snarare än att man håller på fel lag, på fel plats, vid fel tidpunkt.